Ik heb kunstgras op mijn gazon laten aanbrengen, maar ik ben niet tevreden over het resultaat. Welke rechten heb ik ?

Nadat het kunstgras was aangelegd werden er 5 zakken invulzand op gestort (op een gazon van 30 vierkante meter) De hovenier verzekerde me dat dat na verloop van tijd zou verdwijnen maar ik ben daar niet gerust op. Volgens mij is er veel te veel zand op gestort. Ik heb het gazon 4 uur lang gesproeid maar het verdwijnt niet en ik ben bang dat toekomstige regenbuien daar geen verandering in gaan brengen. Van een afstand is het mooi groen maar als je er boven op kijkt zie je 50% gras en 50% zand. De rekening bedraagt ruim € 3000.- Ik heb nog niet betaald. Wat kan ik doen ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1.2K
Erna55
8 jaar geleden
Je kunt doen wat altijd de beste weg is bij een klacht. Overleg met de leverancier.
Ga naar de hovenier en vertel dat je nu nog teveel zand ziet naar je smaak.
Erna55
8 jaar geleden
En ook : de leverantier heeft geleverd.
Je zult wel moeten betalen. Er is geen enkele reden om je gras gratis te krijgen.
Wanneer je nu 90 procent betaald, heb je naar je gevoel iets achter de hand dat je bij tevredenheid betaald.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Denk dat het zand niet in een of twee dagen verdwijnt. dus ik zou het eerst een paar weken afwachten, laatst ook gezien op het sportveld bij ons in het drop dacht toen die lui zijn niet lekker geworden door er zoveel zand op te gooien maar ziet er nu \best wel mooi uit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mocht het uiteindelijk niet verdwijnen, dan is het zand eenvoudig weg weg te krijgen met een (grote) stofzuiger.
Er is dus geen fout gemaakt die niet oplosbaar is. Huur stofzuiger en een paar uur werk, dat is zeker niet meer dan 300,- als je dat laat doen, dus minimaal 90% betalen lijkt mee ook een goed idee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lees hier de functie van het zand:
http://www.royalgrass-kunstgras.nl/kunstgras-zand-laag
Het zand is dus nodig om het gras er goed uit te laten zien, je hebt geen enkele reden om niet te betalen. De hovenier heeft goed werk geleverd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3 tot 5 kilo zand per vierkante meter is ook een gangbare hoeveelheid. Na een tijdje zal je ook zand moeten toevoegen om de levensduur van je gras te verlengen en om het mooi te laten ogen. Blijkbaar heb je je niet, of slecht laten voorlichten over het gras. Dat hoeft niet de fout van de hovenier te zijn. Bespreek je probleem hiermee met de hovenier en vraag hoe en of dit op te lossen is, maar onder het betalen van de rekening kom je niet uit, de hovenier heeft het werk naar behoren uitgevoerd.
http://www.kunstgrasvoordelig.nl/kunstgras-informatie/kunstgras-instrooien.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Crea
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben het met crea eens, aan de andere kant kan er een (andere) fout gemaakt zijn.
Hier kan je zien hoeveel zand erop kan gaan:
http://www.forgrass-kunstgras.be/kunstgras-inzanden.html
Ook zie je dat er na het inborstelen nauwelijks zand te zien in. vraagsteller:
Heb je van te voren voorbeelden/foto's gezien van hoe het zou worden?
Kan je eventueel een foto plaatsen?
Misschien kan je zelf een klein stukje met de hand inborstelen. (ik weet niet of dat bij elke soort hetzelfde werkt)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als men denkt dat de leverantie niet aan de voorwaarden voldoet, dient men dat te bewijzen en de leverancier altijd de kans geven eventuele onregelmatigheden te herstellen.
Dat er volgens u veel te veel zand is gestort dient u te omschrijven waarom u dat denkt.

Antwoorden (1)

Als ik jou was, zou ik nogmaals met de tuinman/hovenier overleggen. Zeg hem dat je er niet tevreden mee bent, en dat hij het maar moet oplossen. Anders moet je in het contract (?) kijken naar de voorwaarden of als je dat niet hebt, op zijn site. Vraag anders hem er naar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je rechten zijn 'afhankelijk' van zijn voorwaarden.